Isnin, 22 April 2019

BE PRODUCTIVE

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
"Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang"

Assalammualaikum
Dalam entry  kali ini, aku nak kongsi petua yang aku selalu amalkan dalam karier dan kerja
seharian. Petua ini, aku dari zaman belajar dulu amalkan cuma ada masa "terlari" juga dari landasan. Biasalah, aku juga manusia biasa dan tidak lari dari buat kesalahan, tapi kita kenalah selalu beringat setiap kesalahan adalah titik untuk kita buat peningkatan.


Petua ini, dikongsi oleh pensyarah aku, Puan Rohana dari Politeknik Port Dickson. Petua oleh orang Jepun yang selalu dimuatkan dalam konteks kehidupan mereka terutama dalam aspek pekerjaan.
Antaranya adalahah:
1. Menepati masa.
2. Budaya kerja yang tinggi.
3. Sistematik.

1. Menepati Masa.
Jika kita sentuh bab masa, adalah sesuatu yang kita tidak boleh sentuh namun kita mampu merasa
ianya datang dan berlalu. Malahan ianya sesuatu yang boleh diukur dan jika kita kaitkan dalam aspek pekerjaan, masa adalah sangat penting contoh yang mudah, menepati masa masuk bekerja dan keluar ikut waktu. 
Masa dalam aspek pekerjaan juga bukan hanya masuk ikut waktu sahaja namun kita haruslah datang awal untuk mengelak daripada berlaku sebarang kemungkinan. Paling mudah pun, kita hadap trafik yang sesak setiap hari,so untuk mengelak dari semua ini mungkin kita boleh bertolak awal dan sekurangnya-kurangnya kita dapat cut time  trafik yang sesak. Ini pandangan aku, terutamanya jika reader dalam shift environment sudah semestinya kita tak nak ganggu pekerja lain jika berlaku pertukaran shift.  Ini perlu dijaga sebabnya, dari pengalaman aku, jika kita buat masalah contohnya dalam pertukaran shift kita datang lambat sudah semestinya kita ganggu masa perkerja lain 
dan bermulalah kisah antara sinis dan pandangan dingin...so baik elakan.
so jika click link ini, mungkin boleh jadi amalan dan pemahan kita




2. Budaya Kerja Yang Tinggi.  
Dalam sesuatu organisasi, budaya bekerja adalah menjadi pengukur bagi seseorang itu, tidak kisahlah jika anda berjawatan tinggi atau rendah, budaya yang diamalkan seperti hormat menghormati serta sedia menerima teguran adalah asas bagi rutin harian bekerja anda.
Sentiasa memberi pertolongan kepada perkerja lain yang memerlukan adalah penting kerana dengan tolong menolong dapat mengeratkan silaturahim sesama pekerja. Rasuah adalah sesuatu yang amat serius yang perlu dielakan , isu rasuah ini telah senonim dan kesannya amatlah buruk terutama imej diri kita. Walaupun benda sekecil-kecil janganlah kita terima kerana ianya bertentangan dengan agama Islam dan saya yakin agama lain juga tidak menghalalkan rasuah ini.

Dalam rutin harian bekerja kita sudah tentu terdapat tatacara yang perlu kita patuhi dan penuhi. Setiap tatacara yang telah dirangka oleh organisasi mesti berkait rapat dengan tugasan kita, Bagi aku, apa yang telah ditetapkan oleh organisasi kita mestilah ikut untuk dapatkan hasil yang terbaik. Namun secara peribadinya, bagi aku kerja yang bagus adalah datangnya dari diri kita, sebab itu aku kagum dengan cara orang jepun bekerja selain dari budi bahasa yang tinggi mereka juga bekerja secara teratur.



Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
Maksudnya: “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).”

(Surah al-Baqarah: 188


3. Sistematik
Dalam rutin harian bekerja kita sudah tentu terdapat tatacara yang perlu kita patuhi dan penuhi. Setiap tatacara yang telah dirangka oleh organisasi mesti berkait rapat dengan tugasan kita, Bagi aku, apa yang telah ditetapkan oleh organisasi kita mestilah ikutuntuk dapatkan hasil yang terbaik. Namun secara peribadinya, bagi aku kerja yang bagus adalah datangnya dari diri kita, sebab itu aku kagum dengan cara orang jepun bekerja selain dari budi bahasa yang tinggi mereka juga bekerja secara teratur.

Itu sahaja yang boleh aku kongsi disini, serba sedikit harap boleh menjadi manfaat kepada semua readers
Alhamdulillah, terima kasih.



Tiada ulasan: