Rabu, 15 Mei 2019

BE HAPPY


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
"Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang"

Assalammualaikum

Segala pujian kepada Allah dan selawat kepada baginda serta keluarga dan para sahabat.
Hidup ini lebih indah jika kita sentiasa positif dalam apa jua perkara yang dilakukan. Hidup penuh dengan kesyukuran serta berlapang dada dalam setiap hal yang berlaku.

Hidup dengan tenang dan bebas dari masalah adalah matlamat bagi setiap manusia, namun semua itu bermula dari diri kita sendiri dan bagaimana untuk mencapai matlamat tersebut.

Entry kali ini, aku nak kongsi tips  yang boleh membantu readers diluar sana untuk sentiasa kekal dalam keadaan positif. Lebih kurang 7 tips  dapat membantu anda diluar sana ianya mudah dan senang dipraktikan.

Antaranya;

''Have sense of wonder"
Kita mesti ada satu tahap dimana, kita menjadi gembira dan excited  dalam hari itu walaupun tiada perkara menarik yang berlaku. Inilah yang dimaksudkan, hati akan menjadi gembira sentiasa namun perasaan ini datangnya dari sifat bersyukur kita sendiri. Jika kita besyukur dalam apa pun keadaan maka secara tidak langsung hati kita akan redha dan tenang.




''Stay Inspired"
Jika kita sentiasa dikelilingi aura negatif berkemungkinan akan memberi kesan yang buruk pada diri kita. Serba sedikit akan memberi kesan maka untuk kekal dalam keadaan yang positif adalah dengan sentiasa berbuat sesuatu yang berbaloi untuk diri sendiri. Contohnya, buat satu senarai harian untuk diri sendiri mungkin "makan aiskrim 7 jenis dalam sehari" atau "menonton wayang kegemaran". Pangkalnya adalah bermula dengan tindakan kita namun anda perlulah komited dan kekal produktif.


''Help Others"
Tolong menolong adalah amalan yang baik malah amalan yang mulia disisi Allah s.w.t. Membantu makhluk lain dalam kesusahan dan menyenangkan hati mereka juga boleh membuat kita rasa bahagia dan tenang.

''Love Your Career"
Ini tidaklah bermaksud jika anda tidak suka dengan pekerjaan anda sekarang anda perlu berhenti. Mungkin sesetengah orang tidak selesa dengan karier mereka namun pesan saya disini cuba cari benda yang positif dalam pekerjaan anda kerana inilah rezeki yang Allah beri kepada kita.


''Excercise"
Ini adalah WAJIB!!! Bersenam bukan sekadar untuk keluarkan peluh sahaja namun ianya untuk menguatkan sistem imun badan kita. Jika kita bersenam walaupun tidaklah ke gymnasium, berlari sekurang-kurangnya 3 kali seminggu akan menyehatkan badan kita.
.
'Face Your Own Fears"
Bohonglah jika kita tidak ada ketakutan sendiri. Seperti  aku manusia biasa, aku sangat takut dengan ketinggian terutamanya jika berada dibangunan yang tinggi. Erti kata lain, gayat yang teramat sangat. So jadikan ketakutan kita sebagai penguat semangat untuk maju kedepan atau mencuba sesuatu yang baru.



'Believe In Yourself"
Setiap manusia ada kelebihan sendiri, dan kita tidak perlu membandingkan diri kita dengan orang lain. Manusia itu adalah sebaik-baik ciptaan Allah,unik dan mampu untuk berdiri dengan sendiri. Percaya pada diri anda walau dalam apa jua keadaan. Ingatlah diri kita sangat berharga dan kita layak untuk dapat kejayaan dan kebahagiaan. Allah tidak akan sia-sia doa hambanya. Berdoalah pada Allah supaya dipermudahkan segala urusan dalam kehidupan ini. 

Mungkin anda semua ada cara tersendiri untuk gembira, malah mungkin yang sudah berkeluarga anak-anak juga bagi kebahagiaan kepada anda atau yang masih bujang ibu bapa adalah penyeri kehidupan. Ingatlah kita manusia sebaik-baik ciptaan Allah, kita layak untuk bahagia dan kita layak mendapat bahagian tersebut. Carilah kebahagiaan anda, ye mungkin kehidupan ini amat tertekan dengan kewangan, pekerjaan, manusia yang sentiasa memberi kritikan negatif, namun semua itu adalah terpulang kepada hati kita untuk menerimanya sebagai penjatuh diri atau penguat semangat. 

Alhamdulillah,Terima Kasih.



Tiada ulasan: